Tema - Naturen våkner

Naturen våkner - ett felles tema over 3 måneder. Her inviteres barna med til å finne ut hva avdelingen skal ha et dypdykk i.

Vi starter nå opp med felles tema over 3 måneder. NATUREN VÅKNER. Alle barna blir innkludert i å være med å finne ut av hva sin avdeling tar ett dypdykk i. Naturen våkner er ett stort og innholdsrikt tema hvor det bare er fantasien som setter granser for hva vi vil lære mer om.

Målet med å ha temabasert planlegging er at hele barnehagen følger en RØD tråd. Dere som foreldre vil kunne se igjen tema både ute og inne i barnehagen. Når vi jobber 3 måned om gangen blir det rikelig tid til å kunne fordype seg.

De voksne leser seg opp på fakta i det som barna finner. Vi voksne har også egne interesser innen tema som kommer frem og som kan inspirere barna. Vi lar barna få undre seg og komme med innspill, vi dokumenterer sammen med barna og henger opp på avdelingene våre. Ute nå kan vi øyeblikk begynne å se humlene komme. Når seljen kommer med gule store rakler er humlene sultne på pollen. Vi kan også se at trærne begynner å få blader, småfugler kommer tilbake, gresset begynner å spire, innsektene kryper rundt m.m.

Følg med å se hvordan dette utarter seg  ;)

Vi velger ut bøker - sanger/dikt/musikk/drama - aktiviteter inne og ute m.m. som følger tema. Alle fagområder blir dekket i mer eller mindre grad ut fra fordypningen. Det vil være mål for hvert tema; Kunnskaps -og kompetansemål; kunnskap om tema - sosiale mål - språklige mål - motoriske mål - matematiske mål. Vi er i starten på dette nå og vil følge opp med mer etterhvert.

.